Seguint la nostra cadena de recomanacions, l’Idafe Pérez en el seu qüestionari trompetístic ens va proposar sotmetre el Juan de Diego al nostre qüestionari, i per això avui el coneixem.

Foto Teo Vázquez
Any de naixement
1968
Lloc de naixement
Bilbao
Lloc de residència
Barcelona, barri del Poblenou
Signe zodiacal
Capricorn
A quina edat vas començar amb la trompeta?
12 anys
Per què la trompeta?
El meu germà, Bittor, tocava el saxo i, d’altra banda, la professora de solfeig, Blanqui, que ens donava classes de solfeig a les “7 calles” de Bilbao, va començar a estudiar la trompeta. Un dia ens va deixar provar-la i zas! Fins ara.
Qui són / han estat els teus mestres?
Al conservatori de Bilbao, l’Urbano Ruiz Laorden que era el director de la banda municipal de Bilbao, i l’Edward Miskievic, que tocava a l’orquestra simfònica de la mateixa ciutat.
A Barcelona, Gonzalo Álvarez, Manel Barea al conservatori de Badalona i Jaume Espigolé al conservatori del Bruc, a Barcelona.
També vaig rebre classes esporàdiques amb Elpidio Chapotín (NG la Banda), Michael Philip Mossman, Matthew Simon i Tim Hagans.
A més de tots els companys i companyes que moltes vegades t’ajuden o t’expliquen coses, i a més de tots els assajos i concerts que he fet i on crec, que s’aprèn molt.
Qui són els teus ídols a la trompeta?
La llista seria bastant llarga.
A veure:
M’agraden mooolt els solos de trompeta del disc d’Eddie Palmieri “Palo pa rumba”.
El trompetista crec que és en Juan Torres. En tot cas la secció espectacular de trompetes és:
Angie Antomatei, Dario Morales i Juan Torres.
Miles Davis forever. Sempre m’ha agradat i sempre hi torno. Els discos amb Coltrane; quintet amb Shorter, Hancock, Carter i Williams; “Circle in the round” és un disc meravellós; els discos de fusió: Bitches Brew…
Chet Baker és un altre que m’encanta i que sempre el poso com a exemple als alumnes de com tocar “fàcil”.
Kenny Dorham és un altre que m’agrada molt. És molt fort la desimboltura que té amb les escales disminuïdes i alterades.
Don Cherry, toca free i no free d’una manera natural, relaxada i genial.
I Lee Morgan, Tom Harrell, Freddie Hubbard, Roy Hargrove, Woody Shaw Ambrose Akinmusire, Benet Palet, etc., etc.
Equipament actual que fas servir amb més freqüència?
Toco amb una trompeta Calicchio amb tudel 7 i campana U1. Una trompeta que la va muntar en Juan Gómez, va ser idea seva i jo li vaig comprar.
La broqueta és Yamaha 16C4GP.
Completa la frase: “En el meu dia a dia amb la trompeta no pot faltar…”
Cantar i tocar una estona el broquet.
Quins són els teus projectes actuals?
El meu quartet Juan De Diego Grebalariak, amb Toni Saigi (p), Pere Loewe (b) i Ramon Prats (dr). Acabem de treure el segon disc “Azken uda” (l’últim estiu ), (Errabal 2024).
També hem gravat el segon disc amb The Art Eixample of Canigó, un projecte del músic de Perpinyà Patrick Felices (b); amb Carlos Falanga (dr), Toni Saigi (p) i Gorka Benítez al saxo i flauta.
D’altra banda, Pausa és un projecte molt interessant del bateria galec resident a Guipúscoa, Hilario Rodeiro. Hem gravat a quintet, amb Eneko Dieguez (saxo alt), Julen Izarra (saxo tenor) i Kike Arza, (b).
I alguna gravació puntual, la setmana passada vaig gravar pel cantautor basc Txuma Murugarren.
Algun projecte futur que puguis desvetllar?
La banda del Poblenou: Pau Domenech (cl baix), David Parras (tu) i Santi Colomer (dr).
Una formació que neix amb la idea de banda de barri: agrupació musical que toca a les festes i esdeveniments de la comunitat, als aplecs, etc.
Ben aviat gravarem disc amb tots temes originals.
Un projecte, disc, concert, fet… del que t’hagis sentit especialment satisfet/-a?
Tenim en compte els alts i baixos que pots sentir quan graves un disc com a líder, d’aquest últim disc (Azken uda), me’n sento relativament feliç.
En quin tipus de format o formació musical gaudeixes més tocant?
La veritat és que m’agraden gairebé tots els projectes en què participo, i crec, que, precisament, la idea és aquesta: la diversitat.
Amb quin músic t’agradaria o t’hauria agradat compartir escenari?
No ho sé, potser el Marko Marković. El vaig veure a Barcelona i vaig quedar parat. A més, de petit, jo era fan de la selecció de basket de Iugoslàvia.
Amb La Banda del Poblenou tenim una cançó que es diu “Petrovic en Atxuri”.
Si et dediques a la docència… ens expliques on?
Soc professor de trompeta jazz al Conservatori Superior de Navarra.
A banda de la trompeta… un instrument preferit?
La bateria.
Una afició no musical?
La boxa. Em recorda una miqueta al jazz. Té un munt d’automatismes per després intentar aconseguir que la cosa flueixi tot oblidant-te del que has mecanitzat.
Ens recomanes un ‘track’ per sentir/visualitzar en línia?
Les teves xarxes socials i enllaços que vulguis compartir
https://www.instagram.com/reel/DDWdyH7MfHM
Ens proposes un/-a trompetista per sotmetre’s al nostre qüestionari que no hagi participat ja?
Aquesta resposta la deixem en blanc per mantenir la incògnita fins a la publicació de la següent entrada.